Algemene stukken Vrij Maldegem

Tiktok: de nieuwe hype?

Dat sociale media een belangrijke rol speelt in het leven van de nieuwe generatie is al een tijdje duidelijk. Facebook, Instagram, Twitter zijn niet meer weg te denken, maar ook musical.ly deed inmiddels zijn intrede. Ondertussen werd musical.ly al overgenomen door de Chinese concurrent TikTok, maar dat had geen invloed op de populariteit van de app. Gezien de uiterst snel geboomde populariteit van Musical.ly en bij uitbreiding van TikTok, leek het ons de hoogste tijd om de app even bij u voor te stellen.Dat sociale media een belangrijke rol speelt in het leven van de nieuwe generatie is al een tijdje duidelijk. Facebook, Instagram, Twitter zijn niet meer weg te denken, maar ook musical.ly deed inmiddels zijn intrede. Ondertussen werd musical.ly al overgenomen door de Chinese concurrent TikTok, maar dat had geen invloed op de populariteit van de app. Gezien de uiterst snel geboomde populariteit van Musical.ly en bij uitbreiding van TikTok, leek het ons de hoogste tijd om de app even bij u voor te stellen.

TikTok kan je niet echt vergelijken met andere sociale media apps, zoals Instagram of Twitter. Op dit meer unieke platform kan je korte video’s maken van maximaal 15 seconden waarin je playbackt waarvoor de app oorspronkelijk ontwikkelt was, maar ook waarin je danst, iets grappig doet, een liedje zingt of wat dan ook. De app biedt oneindig veel mogelijkheden die niet mogelijk zijn op andere sociale media. Je kan je video’s openbaar zetten zodat iedereen die kan zien en op de ‘voor jou’-pagina verschijnen. Wereldwijd heeft de app 500 miljoen actieve gebruikers, waardoor hij het beter doet dan Twitter, Pinterest en Snapchat. In 2019 werd de app maar liefst 1.5 miljard keer gedownload.

Dé TikTokkers van het moment

Net zoals je op Instagram mensen hebt met miljoenen volgers, heb je er ook op deze app. Ter kennismaking som ik hieronder graag even de bekendste Belgische TikTokkers op en voegen we daar meteen ook de populairste TikTokkers over de hele wereld aan toe. Populaire bekende creators krijgen vaak een blauw vinkje naast hun naam, net zoals op Instagram, om aan te tonen dat dit een geverifieerd account is.

Stien Edlund

De 18-jarige Stien uit Melsbroek startte in 2016 met het maken van musical.ly’s. De grote passies van Stien zijn dansen en Sports Aerobics. Ze postte dansvideo’s of video’s waarin ze turnoefeningen en andere lenigheidsoefeningen deed. Al snel kreeg ze heel wat volgers en besloot ze om in 2017 TikTok te combineren met Instagram, YouTube en Spotify. Hierdoor steeg haar populariteit en werd ze de bekendste TikTokker in de Benelux. Samen met modeketen Zeb lanceerde ze in 2018 haar eigen kledinglijn ‘Be Yourself’. Intussen blijft ze groeien op sociale media en kunnen we haar ook aan het werk zien op de televisiezender VTM-kids. Ze acteert in de serie Vloglab, samen met andere bekende TikTokkers uit Vlaanderen, zoals Steffi Mercie, Anneleen Debaveye, maar werkt ook mee aan andere projecten van de zender.

Céline Dept & Michiel Callebaut

Sinds de start van 2020 is de TikTok-troon niet meer van Stien, maar wel van de Oost-Vlaamse Céline Dept (19). Céline startte in het voorjaar van 2019 met TikTok puur voor de fun. Intussen heeft ze met haar voetbalvideo’s, leuke pranks, video’s en haar vriend Michiel Callebaut al meer dan 3,6 miljoen volgers. TikTok is een fulltime job geworden voor de jonge ster. Door haar populariteit op TikTok krijgt ze veel aanbiedingen van sponsors waardoor ze op dit moment financieel kan leven door het posten van video’s op TikTok. Zo krijgt ze kleren toegestuurd en die draagt ze dan als ze TikToks maakt of tijdens fotoshoots voor Instagramfoto’s.

Charli D’Amelio, Chase Hudson & Addison Rae

De vijftienjarige Charli D’Amelio startte pas in juni 2019 met TikTok, maar intussen is ze een van de bekendste TikTokkers over de hele wereld. Samen met haar 17-jarig vriendje Chase Hudson en haar vriendin Addison Rae veroveren ze razendsnel de TikTok-wereld. Chase Hudson besloot eind vorig jaar om samen met Thomas Petrou ‘The Hype House’ op te richten. Deze groep bestaat uit een 20-tal jongeren die bekend zijn op Instagram, YouTube en TikTok. Andere leden van deze groep zijn uiteraard Charli D’Amelio, haar oudere zus Dixie, Tony en Ondreaz Lopez, de Wright-tweeling, Avani Gregg en nog enkele ander populaire creators.

Loren Gray

Gray is de meest gevolgde persoon op TikTok met meer dan 38 miljoen volgers. Voor deze 17-jarige ster is TikTok niet het belangrijkste, maar wel de springplank van haar hele carrière. Intussen heeft ze al enkele liedjes uitgebracht. Ook op andere platformen is ze enorm populair. Zo heeft ze meer dan 18 miljoen volgers op Instagram en meer dan 3.67 miljoen abonnees op YouTube. In 2019 kreeg ze op Snapchat haar eigen show ‘Glow Up’, een onderdeel van de Creater Show-serie, waarvoor ze tutorials (leerprogramma’s) maakt met haar beste beautytips.

TikTok-Challenges

TikTok staat bekend om de dansjes, zoals de Renegade, maar er is ook veel andere content op de app te vinden. Zo circuleren er heel veel challenges. De populairste challenges of hypes krijgen een hashtag op de app waardoor je gemakkelijk de populairste liedjes, hypes, video’s … terug kan vinden op de explore-pagina van de app.

Een van de hit-challenges van het moment is de fliflaflo-challenge. Hierbij zegt iemand zinnen voor, die worden herhaald door je vrienden op TikTok. Creators die op dat moment alleen zijn, nemen de video al enkele keren op voorhand op met 2 andere toestellen die ze vasthouden tijdens het opnemen van de TikTok en spelen deze af vanaf ze de echte video gaan opnemen. Zo herhaalt de persoon zichzelf dankzij de vooraf opgenomen video’s.

Ook BV’s en grote bedrijven op TikTok?

Ook bij de iets oudere generatie wordt TikTok populairder. Zo hebben ook al enkele bekende Vlamingen een account gemaakt. Laura Tesoro (@reallauratesoro) en Sean Dhondt (@seanyforreal) waagden zich al aan een van de challenges. Naast bekende mensen vinden we ook radiozenders, zoals MNM (@mnm.be) en Q-music (@qmusic_be) en ook televisiezenders, waaronder ketnet (@ketnet_officieel) en VTM KIDS (@vtmkids) in de app. In Amerika wagen zelfs kranten zich aan dit nieuwe platform. De Washington Post (@washtingonpost) maakt grappige TikToks die telkens iets te maken hebben met kranten, nieuws of het werken voor een redactie.

Dat TikTok zijn opmars aan het maken is, is wel duidelijk. De app blijft bestaag groeien op vlak van populariteit, challenges, dansjes en aantal creators. Een trend die wellicht de komende jaren zo zal blijven.

(Dit artikel werd gepubliceerd in het Vrij Maldegem op vrijdag 7 februari 2020.)