CD-recensies Vrij Maldegem

CALM – 5 Seconds of Summer

Dat 5 Seconds of Summer (kortweg 5SOS) aan het veranderen was, was al te merken in het derde album Youngblood uit 2018. Met dit vierde album, dat uitkwam op 27 maart, proberen ze het verleden wat achter zich te laten en focussen ze zich op de toekomst, maar natuurlijk met de rugzak vol ervaring en herinneringen mee. Om even de titel te verklaren, want die is een ode aan de fans. De albumtitel komt van de eerste letters van hun voornamen. Calum (bas), Ashton (drum), Luke (zang), Michael (gitaar). De naam CALM bestaat al sinds de beginjaren van 5SOS, dankzij de fans.

De opener van dit album, ‘Red Desert’, doet je niet direct denken aan een band als 5 Seconds of Summer, maar vanaf het tempo er wat inkomt, heb je wel meer een idee wat je mag verwachten van dit album.

De echte knallers van dit album kennen we natuurlijk al: No Shame en Teeth. In No Shame wordt er gelachen met roem en geld en wat mensen er allemaal voor over hebben. Daarnaast wordt er gewezen op ons social media gebruik. Het is de harde realiteit in de tekst die dit ietswat bravere nummer zo confronterend maakt. Zo wordt in het refrein gezongen: ‘I only light up when cameras are flashing, never enough and no satisfaction’. In Teeth, geschreven voor de serie 13 Reasons Why, proberen ze de ups en downs in een relatie weer te geven met de stevige bas van calum en de indrukwekkende vocals van Luke.

Dat deze boys vooruit kijken, wil niet zeggen dat ze niet dankbaar zijn voor het verleden. Dat is te horen in ‘Old Me’. Ze zijn trots op wat ze in al die jaren bereikt hebben en dat laten ze blijken in de tekst en videoclips.

Voor de rest van het album hebben ze zoals in de vorige albums een mix aan de stevige gitaren en drums en de rakende piano gecreëerd. Om na de heftige No Shame en Teeth even te kalmeren staan de songs High en Best Years op het album.

Op dit album moesten we twee jaar wachten, maar het was het wachten zeker waard. Deze band groeit op en zoekt zijn eigen weg en dat is te merken in dit album. Ze zijn zoekende in het leven, in de liefde, in de muziek, maar ze komen er wel. Wil je 5 Seconds of Summer live aan het werk zien? In Juni staan ze op het podium van Werchter Boutique, als dat doorgaat natuurlijk.